Autorem artykułu jest Jacek Pietrasiuk
Podstawową cechą reklamy i innych metod masowej promocji jest ich stosowanie bez zgody klienta. Taka reklama ma wymiar jednokierunkowy: od firmy do konsumenta. Jednak atakowanie potencjalnego klienta intensywną reklamą i hasłami promocyjnymi często przynosi skutek odwrotny do zamierzonego. Dlaczego tak się dzieje ?
Ponieważ większość z nas nie lubi nachalności i natręctwa. Mało tego, większość z nas ignoruje cały ten szum marketingowy, co powoduje, że efektywność stosowanych narzędzi masowej promocji jest niewielka.
Ten rodzaj marketingu jest określany mianem marketingu przeszkadzającego (ang. interruption marketing). Dobrymi przykładami takiego marketingu są m.in. wszelkie wyskakujące okienka na stronach internetowych a także reklamy w TV czy ekrany reklamowe ustawiane przy drogach.
Przeciwieństwem marketingu przeszkadzającego jest marketing za przyzwoleniem (ang. permission marketing). W tego typu działaniach marketingowych klient musi wyrazić zgodę na otrzymywanie komunikatu marketingowego.
Twórcą koncepcji permission marketingu jest Seth Godin, znany amerykański guru marketingowy, który opisał to zjawisko w wydanej w 1999 roku książce pt. „Permission Marketing: Turning Strangers Into Friends, And Friends Into Customers”.
Permission marketing daje szansę na ominięcie filtrów mentalnych, które odbiorcy przygotowali dla komunikacji masowej.
Ten rodzaj marketingu charakteryzuje dialog, który firma nawiązuje ze swoimi klientami. Taki dialog powinien być indywidualny czyli dopasowany do oczekiwań klienta.
Nawiązanie dialogu ułatwia zbudowanie z klientem pewnej bliskości, więzi opartej na zaufaniu. Działania wykorzystujące zasady permission marketingu pozwalają na budowę lojalności konsumenckiej i utrzymywanie relacji z klientami.
Doskonałym narzędziem do wykorzystania permission marketingu jest e-mail marketing. Wykorzystując e-mail marketing w swoich działaniach marketingowych zawsze umożliwiaj swoim klientom rezygnację z Twojej listy adresowej. Zawsze w sposób jasny i czytelny informuj swoich klientów w jaki sposób mogą tego dokonać.
Oczywiście przyzwolenia nie wystarczy tylko zdobyć. Trzeba je później jeszcze utrzymać i odpowiednio wykorzystać w komunikacji z klientami.
Dlaczego permission marketing jest tak skuteczny ?
Ponieważ zawsze oczekiwany i spersonalizowany przekaz przynosi lepsze rezultaty niż niepożądana reklama. Zgoda na wykorzystanie adresu e-mail pozwala klientowi uciec od agresywnej reklamy. Godzi się tylko na taką, która go interesuje.
Jak zdobyć pozwolenie od klienta ?
Możesz zaoferować klientowi darmową próbkę, bezpłatną poradę czy jakąkolwiek interesującą go informację w zamian za wyrażenie zgody.
Ostatnio polski rynek coraz bardziej docenia zalety permission marketingu. Można zaobserwować wzrastającą ilość realizowanych w ten sposób kampanii. Jest to interesująca alternatywa dla standardowych działań marketingowych, zwłaszcza w e-biznesie.
---
Pozdrawiam,
Jacek Pietrasiuk
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz